Korekta prac – źródła w opisach tabel i rysunków
Korekta prac – źródła w opisach tabel i rysunków. Dziś kilka słów na temat tego, jak prawidłowo podpisywać rysunki i tabele. Te, które zamieszczacie w swoich pracach magisterskich i licencjackich – tak, aby ich poprawa nie była konieczna. Z doświadczenia wiem, że sprawia Wam to sporo problemów. Usystematyzowanie wiedzy na pewno pomoże uniknąć błędów i korekty pracy dyplomowej.
Przede wszystkim należy pamiętać, że każdy rysunek czy tabela zamieszczone w pracy magisterskiej bądź licencjackiej, które nie są naszego autorstwa, muszą być podpisane. Zwyczajowo źródło pochodzenia rysunku czy tabeli umieszcza się bezpośrednio pod nim. Podaje się takie same dane, jak te, które przytaczamy w przypisach i bibliografii tj. autor, tytuł, miejsce i rok wydania, strona, a w przypadku źródeł internetowych – link i data dostępu.
To jednak nie wszystko. Oprócz podpisu bezpośrednio pod rysunkiem, jego źródło powinno się znaleźć także w bibliografii na końcu pracy dyplomowej. Taki zapis umieszczamy wówczas w bibliografii według następującego schematu:
- Eksport z Polski do Niemiec w latach 1990-1993 („Ekonomia Międzynarodowa”, 1994, nr 10, s. 56) . . . . . . . . . . 11.
Jeśli chodzi więc o opis bibliograficzny źródeł tabel lub rysunków, rządzą nim takie same prawa, co wszystkimi przypisami. Zatem można w nim używać skrótów op. cit czy ibidem. Jeśli dana pozycja była już wcześniej przywoływana w pracy.
Warto natomiast podkreślić, że w sytuacji, gdy tabele, wykresy bądź schematy zajmują sporą część naszej pracy, powinniśmy stworzyć ich oddzielny wykaz. W takim wykazie umieścimy dokładnie opisane źródła. Wykaz ten działa wówczas niezależnie od bibliografii, którą oczywiście praca również powinna posiadać.
Na koniec jeszcze dwa słowa o interpunkcji w podpisach tabel i ilustracji, która również nastręcza Wam trudności. Zasada edytorska głosi, że podpisu rysunku, zdjęcia czy wykresu nie zamykamy nigdy kropką. Niezależnie od tego, czy jest to tylko imię i nazwisko autora, czy też zdanie złożone o długości trzech linijek. Jeśli podpis składa się z kilku zdań, po każdym – z wyjątkiem ostatniego – stawiamy kropkę. A jeżeli podpis ma charakter dwustopniowy, część ogólną oddzielamy od szczegółowej dwukropkiem albo tę drugą zapisujemy mniejszą czcionką i umieszczamy w nowym wierszu. Trzymajcie się tych zasad, a nawet szczegółowe sprawdzenie pracy magisterskiej nie przysporzy Wam wielu poprawek!