Zwroty grzecznościowe do prowadzących pracę dyplomową
Zwroty grzecznościowe do prowadzących pracę dyplomową
Kochany Panie Profesorze!
Witajcie! A może lepiej Dzień dobry? Szanowni Państwo czy Drodzy czytelnicy? No właśnie, odpowiednie posługiwanie się zwrotami grzecznościowymi budzi wiele wątpliwości, szczególnie w korespondencji elektronicznej z wykładowcami. I choć zazwyczaj moje teksty oparte są na doświadczeniach z korekty prac dyplomowych, dziś trochę z innej beczki. Bo przecież październik to miesiąc, gdy studenci wracają na uczelnię – a poza pracami magisterskimi lub licencjackimi piszą oni wiele maili do swoich wykładowców. Dlatego zamiast o błędach spotykanych w czasie korekt prac, opowiem Wam… jak poprawnie zwracać się do prowadzących zajęcia, pisząc do nich maila. Oto kilka rad, które przydadzą się Wam się wraz z początkiem roku akademickiego.
- Przede wszystkim stosuj formę grzecznościową – wiadomość rozpocznij od zwrotu Szanowny Panie, Szanowna Pani – choć frazy te mogą wydawać się zbyt zdystansowane, warto przestrzegać tej etykiety. Nie dopuszcza się rozpoczynania wiadomości od Cześć i Witam. Mniej oficjalne Dzień dobry sugeruję stosować bardzo rozważnie – po pierwsze, narzuca ono mniej formalny ton, a po drugie wprowadza „porę dnia” do korespondencji – a nie wiemy przecież, kiedy wykładowca odczyta wiadomość.
- Po zwrocie Szanowna Pani/Szanowni Państwo/Szanowny Panie stosuj przecinek, a kolejny wiersz rozpocznij od małej litery. Dla przykładu:
Szanowna Pani,
w nawiązaniu do wiadomości z dn. 12.06.2018r. i poprawy pracy…
- Nie zostawiaj pustego okna w temacie wiadomości – w tytule zaznacz, czego dotyczy mail – dobrze jest dodatkowo określić np. nazwę danych zajęć:
Socjologia ogólna – pytanie o spis książek.
- Na koniec użyj odpowiedniej formuły pożegnalnej, a ponieważ wiadomość do wykładowcy utrzymana jest w grzecznościowym tonie, stosuj formuły oficjalne. Z poważaniem najlepiej odpowiada temu rodzajowi korespondencji elektronicznej. Stosowanie fraz pozdrawiam serdecznie czy z pozdrowieniami może być odebrane jako niegrzeczne czy zbyt „koleżeńskie”.
- Po formule pożegnalnej nie stawiaj przecinka. Poprawnie będzie zakończyć wiadomość:
Z poważaniem
Anna Nowak
Mam nadzieję, że zbiór podstawowych zasad użycia form grzecznościowych i poprawnego pisania wiadomości do wykładowców ułatwi Wam wejście w studencki rytm!