E-mail jako źródło danych w tekście naukowym
E-mail jako źródło danych w tekście naukowym. Korekta pracy dyplomowej to sprawdzanie każdego detalu w jej treści: od tego, czy nie występują w niej błędy ortograficzne i interpunkcyjne, po redagowanie form przypisów i bibliografii. Nie bez powodu wspominam o tych ostatnich: postępująca cyfryzacja świata i danych sprawiła, że coraz częściej w pracach naukowych powołujemy się na e-źródła, z którymi jeszcze nie do końca sobie radzimy, gdy przychodzi umieścić je np. w przypisach.
We wcześniejszych wpisach znajdziecie informację o tym, jak poprawnie odnotować źródła internetowe w bibliografii. Jednak kolejne sprawdzanie prac i napływające od Was wiadomości, pokazały, że problem e-źródeł to także pytanie o to, co z Internetu możemy zacytować w swojej pracy. Dlatego dzisiaj trochę o tym, czy możemy powoływać się na informacje zawarte w e-mailu? Jeśli tak, to jak poprawnie zaznaczyć to w tekście?
Na początku warto podkreślić, że w tekstach naukowych każdorazowo należy podać źródło danych, z którego zostały zaczerpnięte. Nawet jeśli jest to rzecz, która pochodzi z wypowiedzi ustnej bądź wymiany listów (tych tradycyjnych lub wiadomości e-mail). Stąd powołując się na informacje z wiadomości elektronicznej, nie musicie obawiać się, że grozi wam korekta pracy magisterskiej czy licencjackiej i usunięcie tego źródła. Musicie jednak wiedzieć, jak poprawnie oznaczyć je w tekście naukowym i bibliografii.
W sytuacji, gdy powołujemy się na nieopublikowane informacje i stosujemy system harwardzki, sygnalizujemy to źródło w nawiasie w tekście głównym. Dla przykładu:
W tym roku zaobserwowano 25 nowych gniazd, jednak wynik ten jest mniejszy w porównaniu z rokiem ubiegłym [Nowak 2019, korespondencja osobista].
Źródło informacji pochodzącej z e-maila opisujemy również w bibliografii. Poprawny zapis będzie wyglądał następująco:
Nowak Piotr. Temat: Gniazda [online]. Do: Anna Kowalska. 28 lutego 2019; 19:10:25. [cytowany 10 czerwca 2019; 10:00]. Korespondencja osobista.
W takim zapisie kolejno podajemy więc autora wiadomości, jej temat, typ nośnika, odbiorcę, datę wysłania wiadomości, datę dostępu (podobnie jak przy opisie stron internetowych) oraz uwagi.
Jeśli w swojej pracy będziecie chcieli powołać się na informacje z wiadomości e-mail, wiecie już, jak poprawnie odnotować to w treści. To kolejna nowa umiejętność, dzięki której korekta pracy dyplomowej nie będzie wydawała Wam się taka straszna.