Korekta prac w Wordzie. Wskazówki dla początkującego redaktora lub copywritera

Rate this post

Korekta prac w Wordzie. Wskazówki dla początkującego redaktora lub copywritera

Korekta prac w Wordzie. Wskazówki dla początkującego redaktora lub copywritera. Zarówno podczas pisania, jak i korekty prac dyplomowych, jednym z najczęściej wykorzystywanych programów jest Microsoft Word. To program, który zapewnia swoim użytkownikom mnóstwo przydatnych funkcji, o których wiele osób nie ma pojęcia. Dziś opowiem Wam, jakie funkcje Worda wykorzystuję w swojej codziennej pracy.

  1. Rejestrowanie zmian

Często, kiedy przygotowujemy tekst dla klienta, chcemy pokazać mu nie tylko ostateczną wersję tekstu, ale także wszystkie naniesione zmiany. W zakładce „Recenzja” wybieramy wówczas narzędzie „Śledź zmiany”, które czerwonym kolorem wyróżnia wszystkie poprawki. Widok tekstu jest jednak bardzo nieczytelny, a podczas poprawy prac bardzo łatwo pomylić się, zapominając o spacji lub niezbędnym znaku interpunkcyjnym. Aby ułatwić zadanie sobie, a także przygotować przejrzysty tekst dla klienta, warto wówczas skorzystać z dodatkowej funkcji widocznej pod nazwą „Wersja końcowa” (lub „Prosta adiustacja”). Wówczas zamiast wszystkich zmian widzimy na ekranie jedynie czerwone pionowe znaczniki, które umieszczone na lewym marginesie sygnalizują, w jakich miejscach naniesione zostały poprawki, a tekst staje się znacznie bardziej czytelny.

  1. Komentarze i statystyki

Poprawa prac jednoznacznie wiąże się z eliminacją błędów ortograficznych czy stylistycznych. Czasem jednak redaktor czy copywriter może mieć swoje uwagi i sugestie. Przesłane w formie mailowej będą o wiele mniej czytelne niż umieszczone bezpośrednio w nawiązaniu do konkretnego fragmentu tekst pod postacią komentarza. Aby go dodać, należy zaznaczyć omawiany fragment tekstu i ponownie zajrzeć do zakładki Recenzja, gdzie znajdziemy opcję „Nowy komentarz”. Jeśli z dokumentu korzysta wiele osób, swoją opinię warto podpisać, taki komentarz prezentuje się także bardziej profesjonalnie. Podpis ustawiamy, przechodząc do zakładki Plik. Wybierając Opcje, w części pod nazwą „Personalizowanie kopii pakietu Microsoft Office” znajdziemy okienko pozwalające na wpisanie swoich inicjałów lub pełnego imienia i nazwiska. We współpracy z klientem często posługujemy się także liczbami znaków: zzs – znaki ze spacjami oraz zbs – znaki bez spacji. Znajdziemy je w zakładce Recenzja -> Statystyka wyrazów.

  1. Szybka nawigacja w dokumencie

Korekta prac dyplomowych oraz innych długich tekstów wymaga sprawnego poruszania się po dokumencie. Poniżej przygotowałam dla Was kilka skrótów klawiszowych, które znacznie ułatwią Wam to zadanie:
Ctrl + Home oraz Ctrl + End – przejście na początek lub koniec dokumentu
Ctrl + Page Down oraz Ctrl + Page Up – przejście kolejno na początek następnej i poprzedniej strony
Ctrl + F – otwiera okno wyszukiwania, dzięki któremu możemy łatwo odnaleźć konkretne wyrazy czy fragmenty tekstu
Shift + F5 – wyszukuje miejsce, które jako ostatnie było poddane korekcie.

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki zainteresują studentów, którzy planują zająć się w przyszłości copywritingiem lub korektą prac profesjonalnie bądź są w trakcie pisania swojej pracy dyplomowej.