Liczebniki zbiorowe, ich korekta w pracy
Liczebniki zbiorowe, ich korekta w pracy. Liczebniki zbiorowe to jedno z zagadnień gramatyki, z którym miewają problemy zarówno początkujący praktycy języka polskiego, jak i najwięksi znawcy. Dlatego nie zaszkodzi przypomnieć sobie, jakie zasady rządzą odmianą liczebników zbiorowych w zależności od przypadku. Zapewniam, że opanowanie materiału pozwoli Wam uniknąć błędów i tym samym zaoszczędzić na poprawie pracy dyplomowej. Zatem do dzieła!
Na samym początku uporządkujmy wiedzę i przypomnijmy, czym w ogóle są liczebniki zbiorowe. Jest to o tyle ważne, że używamy ich naprawdę często. Jednak dokonując korekty prac licencjackich zauważyłam, że często błędna odmiana wynika z niewiedzy, że dany rzeczownik zmusza do użycia liczebnika zbiorowego.
Warto więc zapamiętać, że liczebniki zbiorowe wskazują liczbę osób lub przedmiotów w sytuacji, gdy mówimy o osobach niedorosłych, zwierzętach, osobach różnej płci oraz rzeczownikach, które nie posiadają liczby pojedynczej (np. drzwi, sanie).
Wiedząc już, w jakich sytuacjach korzystamy z liczebników zbiorowych, sprawdźmy, jak wygląda ich odmiana przez przypadki. Dla przykładu odmieńmy słowo dzieci (kategoria: istoty niedorosłe).
- (kto? co?) dwoje dzieci
- (kogo? czego?) dwojga dzieci
- (komu? czemu?) dwojgu dzieci
- (kogo? co?) dwoje dzieci
- (z kim? z czym?) z dwojgiem dzieci
Ms. (o kim? o czym?) o dwojgu dzieciach
- (O!) o dwoje dzieci!
Jak widzicie, powyższa odmiana ukazuje zasadę, według której przy odmianie liczebników zbiorowych w większości przypadków temat liczebnika „zyskuje” głoskę -g. Jedynie w mianowniku, bierniku i wołaczu reguła ta nie działa.
Gdy przyjrzymy się wybranemu rzeczownikowi określającemu grupę osób o różnej płci, np. studenci, odmiana przebiega w następujący sposób:
- pięcioro studentów
- pięciorga studentów
- pięciorgu studentów
- pięcioro studentów
- z pięciorgiem studentów
Ms. o pięciorgu studentów
- o pięcioro studentów!
Natomiast poniżej możecie zobaczyć przykładową odmianę liczebnika zbiorowego z rzeczownikiem występującym tylko w liczbie mnogiej:
- troje sań
- trojga sań
- trojgu saniom
- troje sań
- z trojgiem sań
Ms. o trojgu saniach
- o troje sań!
W sytuacji, gdy w zdaniu odmieniamy dwie cyfry, każdą z nich traktujemy jako liczebnik porządkowy. Dla przykładu:
- W klasie jest dwadzieścioro czworo dzieci
- Na statku było trzydzieścioro pięcioro turystów.
Sprawdzanie pracy dyplomowej nie będzie dla Was niczym strasznym.